Després del procés realitzat durant el desenvolupament del que portem d'assignatura, passo a revisar la puntuació donada a les sentències de l'avaluació inicial.
1. L’objecte fonamental de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: 7 >> 4
Aquest canvi és degut al fet que amb el treball realitzat en la PAC 1 m’he adonat que tenia una visió molt reduccionista i limitada del que suposa la Tecnologia Educativa, per tant, ara puc afirmar que la TE abarca un camp més ampi de treball que no pas únicament el d’oferir tècniques als docents ( aquest camp de treball el concretaré en la sentència 8).
2. Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : 9 >> 9
Referent a aquesta sentència no he canviat la valoració que li vaig donar en un inici, però sí que puc matisar i defensar amb més convicció aquesta puntuació. Evidentment els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement, però no ho he valorat amb un 10 perquè sempre podem aprendre més, adaptar-nos a la societat canviant (també a nivell tècnic i tecnològic en què vivim) i potser com a professionals seran els nostres alumnes els qui ens ensenyaran aspectes novedosos de les tècniques en qüestió.
3. Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 6 >>10
La veritat és que havia contestat a la pregunta segons les experiències prèvies que tenia en cursar altres matèries de la UOC, però en aquesta assignatura el fòrum és molt viu, els debats que s’han realitzat han estat d’un alt nivell i la implicació del consultor és molt elevada. D’aquesta manera es potencia que hi hagi realment un aprenentatge significatiu i es propicia un canvi conceptual en els participants.
4. El canvi tecnològic determina el canvi social: 8 >> 5
En puntuar amb un 8 aquesta sentència estava defensant la preponderància de la tècnica des d’una postura determinista tecnològica, actualment, i basant-me en la postura del teixit sense costures, he canviat la meva conceptualització respecte a la relació entre la tecnologia i la societat, ara veig que ambdues es necessiten i s’influencien mútuament. Per tant, la meva puntuació actual de 5 fa referència a que la sentència per mi és correcta en un 50%, ja que l’altre 50% seria “el canvi social determina el canvi tecnològic”, evidentment s’ha d’entendre la tecnologia i la societat en termes amplis, incloent en aquests: l’educació, la ciència, la cultura, la política, l’economia, etc.
5. Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: 7>>7
Si la sentència parlés concretament de l’aula d’aquesta assignatura de la UOC hauria canviat la puntuació i li hauria donat un 10. En aquesta aula es parteix d’una metodologia activa, participativa i es potencia la construcció del coneixement (i no la transmissió d’aquest), per tant, com ja he esmentat abans, en aquesta matèria realment es produeix un aprenentatge significatiu. No obstant, l’afirmació fa referència a totes les aules de la UOC (jo evidentment ho valoro des del punt de vista de les aules en les que he participat i participo actualment), per tant, des d’aquest punt de vista continuo valorant la sentència amb una nota d’un 7 ja que malauradament en algunes aules els fòrums no són gens dinàmics, hi ha poca implicació dels alumnes i únicament es potencia l’adquisició de coneixements a partir de la transmissió (i no la construcció i la interiorització d’aquests).
6. La tecnologia és força neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: 4 >>2
Tot i que en un inici no estava gaire d’acord amb aquesta afirmació, cada vegada n’estic més convençuda de que és errònia, per això en aquests moments la meva puntuació és més baixa. La neutralitat de la tecnologia és un dels mites més assumits en la nostra societat referent a les tecnologies exposats per Cabero. S’ha de tenir en compte que “cap tipus de tecnologia es desenvolupa en el buit, sinó en un espai sociohostòric, cultural i polític concret”.
7. Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: 3 >> 3
A l’igual que en el cas de la sentència “Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge”, si fes referència a aquesta assignatura la meva valoració seria encara molt més baixa, però com que generalitza en tots els debats virtuals, la meva puntuació és una mitjana de la valoració feta respecte a tots els debats en els quals he participat. Per tan, matisaria dient que en aquesta assignatura el debat m’ha suposat forces hores d’esforç i treball però m’he vist molt compensada per l’aprenentatge adquirit. A més, el debat ha estat molt organitzat i estructurat referent a temàtiques de les carpetes, quantitat i qualitat de les intervencions i ha reflectit l’esforç fet pels companys en la capacitat d’argumentació.
8. La Tecnologia Educativa ha d’assegurar un bon domini de les TIC: 8 >> 6
És veritat que la tecnologia educativa ha d’assegurar (entre molts altres objectius) un bon domini de les TIC, però no s’ha de caure en el tòpic d’entendre la utilització de les TIC únicament com a recurs de transmissió d’informació, sinó com a sistemes de representació situats en un context físic, social i cultural condicionants dels resultats finals.
Per altra banda, la Tecnologia Educativa s’ha d’encarregar del disseny, l’anàlisi, l’aplicació i l’avaluació de situacions mediades d’aprenentatge.
Per tant, la reducció en dos punts de la meva puntuació atorgada a aquesta sentència té a veure amb el fet que la tecnologia educativa no s’encarrega exclusivament ni és la seva finalitat última l’assegurar un bon domini de les TIC.
9. Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: 6 >> 4
Com que aquesta sentència torna a fer referència a una generalització dels debats de les diferents matèries de la UOC i n’he participat a diversos, es tracta que he de fer una mitjana entre els debats en els quals jo he pres part; per tant, gràcies a aquest darrer realitzat en aquesta assignatura la meva puntuació mitjana baixa a un 4.
En canvi, si la puntuació fes referència exclusivament a aquesta assignatura la puntuació seria molt menor, únicament es podria intentar millorar per properes edicions el nombre de fils existents dins de cada carpeta, és a dir, com que hi ha un nombre força elevat i les intervencions dels alumnes també són bastant reduïdes, en alguns fils hi va haver poca participació, la qual cosa va frenar que s’hagués pogut generar un debat molt més ric i interessant.
10. Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: 8 >> 5
Les TIC són útils per transmetre continguts (i encara estic més d’acord en aquesta afirmació ja que en el que portem d’assignatura he après noves aplicacions en l’àmbit educatiu i nous recursos existents), però en sí no són suficients per a generar aprenentatges significatius, és a dir, les TIC no poden substituir (com a vegades s’ha afirmat) la tasca dels professors ni són la panacea per resoldre els problemes educatius existents. Per tant, s’ha d’entendre les TIC com a instruments curriculars, com un recurs en el procés d’aprenentatge, però no com l’objectiu final de l’educació.
Aquest canvi és degut al fet que amb el treball realitzat en la PAC 1 m’he adonat que tenia una visió molt reduccionista i limitada del que suposa la Tecnologia Educativa, per tant, ara puc afirmar que la TE abarca un camp més ampi de treball que no pas únicament el d’oferir tècniques als docents ( aquest camp de treball el concretaré en la sentència 8).
2. Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : 9 >> 9
Referent a aquesta sentència no he canviat la valoració que li vaig donar en un inici, però sí que puc matisar i defensar amb més convicció aquesta puntuació. Evidentment els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement, però no ho he valorat amb un 10 perquè sempre podem aprendre més, adaptar-nos a la societat canviant (també a nivell tècnic i tecnològic en què vivim) i potser com a professionals seran els nostres alumnes els qui ens ensenyaran aspectes novedosos de les tècniques en qüestió.
3. Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 6 >>10
La veritat és que havia contestat a la pregunta segons les experiències prèvies que tenia en cursar altres matèries de la UOC, però en aquesta assignatura el fòrum és molt viu, els debats que s’han realitzat han estat d’un alt nivell i la implicació del consultor és molt elevada. D’aquesta manera es potencia que hi hagi realment un aprenentatge significatiu i es propicia un canvi conceptual en els participants.
4. El canvi tecnològic determina el canvi social: 8 >> 5
En puntuar amb un 8 aquesta sentència estava defensant la preponderància de la tècnica des d’una postura determinista tecnològica, actualment, i basant-me en la postura del teixit sense costures, he canviat la meva conceptualització respecte a la relació entre la tecnologia i la societat, ara veig que ambdues es necessiten i s’influencien mútuament. Per tant, la meva puntuació actual de 5 fa referència a que la sentència per mi és correcta en un 50%, ja que l’altre 50% seria “el canvi social determina el canvi tecnològic”, evidentment s’ha d’entendre la tecnologia i la societat en termes amplis, incloent en aquests: l’educació, la ciència, la cultura, la política, l’economia, etc.
5. Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: 7>>7
Si la sentència parlés concretament de l’aula d’aquesta assignatura de la UOC hauria canviat la puntuació i li hauria donat un 10. En aquesta aula es parteix d’una metodologia activa, participativa i es potencia la construcció del coneixement (i no la transmissió d’aquest), per tant, com ja he esmentat abans, en aquesta matèria realment es produeix un aprenentatge significatiu. No obstant, l’afirmació fa referència a totes les aules de la UOC (jo evidentment ho valoro des del punt de vista de les aules en les que he participat i participo actualment), per tant, des d’aquest punt de vista continuo valorant la sentència amb una nota d’un 7 ja que malauradament en algunes aules els fòrums no són gens dinàmics, hi ha poca implicació dels alumnes i únicament es potencia l’adquisició de coneixements a partir de la transmissió (i no la construcció i la interiorització d’aquests).
6. La tecnologia és força neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: 4 >>2
Tot i que en un inici no estava gaire d’acord amb aquesta afirmació, cada vegada n’estic més convençuda de que és errònia, per això en aquests moments la meva puntuació és més baixa. La neutralitat de la tecnologia és un dels mites més assumits en la nostra societat referent a les tecnologies exposats per Cabero. S’ha de tenir en compte que “cap tipus de tecnologia es desenvolupa en el buit, sinó en un espai sociohostòric, cultural i polític concret”.
7. Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: 3 >> 3
A l’igual que en el cas de la sentència “Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge”, si fes referència a aquesta assignatura la meva valoració seria encara molt més baixa, però com que generalitza en tots els debats virtuals, la meva puntuació és una mitjana de la valoració feta respecte a tots els debats en els quals he participat. Per tan, matisaria dient que en aquesta assignatura el debat m’ha suposat forces hores d’esforç i treball però m’he vist molt compensada per l’aprenentatge adquirit. A més, el debat ha estat molt organitzat i estructurat referent a temàtiques de les carpetes, quantitat i qualitat de les intervencions i ha reflectit l’esforç fet pels companys en la capacitat d’argumentació.
8. La Tecnologia Educativa ha d’assegurar un bon domini de les TIC: 8 >> 6
És veritat que la tecnologia educativa ha d’assegurar (entre molts altres objectius) un bon domini de les TIC, però no s’ha de caure en el tòpic d’entendre la utilització de les TIC únicament com a recurs de transmissió d’informació, sinó com a sistemes de representació situats en un context físic, social i cultural condicionants dels resultats finals.
Per altra banda, la Tecnologia Educativa s’ha d’encarregar del disseny, l’anàlisi, l’aplicació i l’avaluació de situacions mediades d’aprenentatge.
Per tant, la reducció en dos punts de la meva puntuació atorgada a aquesta sentència té a veure amb el fet que la tecnologia educativa no s’encarrega exclusivament ni és la seva finalitat última l’assegurar un bon domini de les TIC.
9. Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: 6 >> 4
Com que aquesta sentència torna a fer referència a una generalització dels debats de les diferents matèries de la UOC i n’he participat a diversos, es tracta que he de fer una mitjana entre els debats en els quals jo he pres part; per tant, gràcies a aquest darrer realitzat en aquesta assignatura la meva puntuació mitjana baixa a un 4.
En canvi, si la puntuació fes referència exclusivament a aquesta assignatura la puntuació seria molt menor, únicament es podria intentar millorar per properes edicions el nombre de fils existents dins de cada carpeta, és a dir, com que hi ha un nombre força elevat i les intervencions dels alumnes també són bastant reduïdes, en alguns fils hi va haver poca participació, la qual cosa va frenar que s’hagués pogut generar un debat molt més ric i interessant.
10. Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: 8 >> 5
Les TIC són útils per transmetre continguts (i encara estic més d’acord en aquesta afirmació ja que en el que portem d’assignatura he après noves aplicacions en l’àmbit educatiu i nous recursos existents), però en sí no són suficients per a generar aprenentatges significatius, és a dir, les TIC no poden substituir (com a vegades s’ha afirmat) la tasca dels professors ni són la panacea per resoldre els problemes educatius existents. Per tant, s’ha d’entendre les TIC com a instruments curriculars, com un recurs en el procés d’aprenentatge, però no com l’objectiu final de l’educació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada